Опубліковувач

Kodeks Etyki Pracowników


Kodeks Etyki Pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelcach Kraj.
 
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Kodeks Etyki Pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelcach Kraj., zwany dalej Kodeksem etyki oparty jest na podstawowych wartościach: prawdzie, uczciwości, godności, lojalności, sprawiedliwości, szacunku.
2. Kodeks etyki pozwala także na sprecyzowanie standardów zachowania pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelcach Kraj. związanych z pełnieniem przez nich obowiązków służbowych, jakich mają prawo oczekiwać od nich w codziennych kontaktach klienci, partnerzy i instytucje rynku pracy oraz przedstawiciele podmiotów współpracujących i cała społeczność lokalna.
3. Ilekroć w Kodeksie etyki jest mowa o:
  1. Urzędzie – należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Strzelcach Kraj.,
  2. Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelcach Kraj.,
  3. pracowniku – należy przez to rozumieć pracownika zatrudnionego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Strzelcach Kraj., bez względu na zajmowane stanowisko oraz podstawę nawiązania stosunku pracy, rodzaj umowy o pracę i wymiar czasu pracy,
  4. interesancie, kliencie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną i prawną (w szczególności: organy i jednostki samorządu terytorialnego, organy i instytucje rządowe, partnerów rynku pracy, instytucje rynku pracy, instytucje dialogu społecznego, beneficjentów i itd.), która załatwia sprawę lub współpracuje z Powiatowym Urzędem Pracy w Strzelcach Kraj.
Rozdział 2
Postawa, sposób postępowania i realizacji obowiązków służbowych
§ 2. 1. Pracownik realizuje swoje obowiązki sumiennie i rzetelnie, zgodnie z zasadą praworządności, stosując regulacje, wytyczne oraz procedury określone przepisami obowiązującego prawa oraz wprowadzone Zarządzeniami Dyrektora, wykorzystując w jak najlepszy sposób swoją wiedzę i umiejętności.
2. Pracownik wykonuje swoją pracę tak, aby jego działania były transparentne, stanowiły wzór odpowiedzialności i bezstronności oraz prowadziły do pogłębienia świadomości prawnej klientów i pogłębiały zaufanie do organów i jednostek samorządu powiatu.
3. Pracownik dba o stałe poszerzanie wiedzy, rozwój własnych merytorycznych kompetencji oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych, dzieli się wiedzą ze współpracownikami.
4. Pracownik w realizacji zadań zawodowych, w szczególności:
  1. dąży do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy, jest aktywny i kreatywny w wykonywaniu zadań,
  2. obowiązki oraz polecenia służbowe wykonuje w sposób sprawny i odpowiedzialny, gwarantujący poszanowanie prawa, mając świadomość odpowiedzialności merytorycznej i prawnej za własne działania, w tym podjęte decyzje, przygotowane materiały, przekazywane informacje,
  3. nie uchyla się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć, wiedząc że interes publiczny wymaga działań rozważnych, ale i skutecznych,
  4. dotrzymuje terminów oraz zobowiązań, działając zgodnie z prawem i przewidzianym trybem działania, przestrzega przy tym procedur, terminów, kolejności wynikającej m. in. z Kodeksu postępowania administracyjnego i innych aktów wewnętrznych,
  5. racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodaruje majątkiem Urzędu i środkami publicznymi, będąc gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie; dba o mienie Urzędu i jego zabezpieczenie oraz wykorzystuje go wyłącznie do celów służbowych,
  6. przy rozpatrywaniu spraw wszystkich interesantów traktuje jednakowo, nikogo nie faworyzuje,
  7. szanuje prawo interesantów do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej, dochowując przy tym tajemnicy chronionej ustawowo,
  8. przestrzega tajemnicy służbowej, traktuje z poufnością informacje uzyskiwane od klientów lub innych współpracujących podmiotów i wykorzystuje je tylko w takim zakresie, w jakim wymaga tego realizacja danej sprawy,
  9. dba o dobre imię oraz wizerunek Urzędu, jak również samorządu powiatu,
  10. jest gotów przyjąć krytykę, uznać swoje błędy i naprawić je,
  11. jest lojalny wobec pracodawcy, swoich przełożonych i współpracowników.
5. Pracownik powinien:
  1. prezentować przed interesantem wizerunek godnego zaufania i kompetentnego funkcjonariusza publicznego,
  2. rzetelnie informować zainteresowanych o przysługujących im prawach, skutkach decyzji oraz wszelkich okolicznościach mogących niekorzystnie wpływać na ich sytuację, być pomocny klientowi oraz udzielać mu pełnej informacji na temat spraw załatwianych w Urzędzie,
  3. przestrzegać zasady równego traktowania, przeciwstawiać się jakimkolwiek praktykom dyskryminującym osobę lub grupę osób,
  4. w kontaktach z interesantami dawać świadectwo wysokiej kultury osobistej, zachowując się taktownie i uprzejmie,
  5. przestrzegać zasad współżycia społecznego,
  6. dbać o poszanowanie kultury języka polskiego, zrozumiale i poprawnie prowadzić korespondencję, nie używać wulgaryzmów w wypowiedziach.
6. Pracownik nie wykonuje polecenia, jeśli jest przekonany, że jest ono niezgodne z prawem albo zawiera znamiona pomyłki i jest obowiązany poinformować o tym na piśmie swojego bezpośredniego przełożonego. W przypadku pisemnego potwierdzenia pracownik jest obowiązany je wykonać, zawiadamiając jednocześnie Dyrektora.
7. Pracownik godnie reprezentuje Urząd poprzez swoje zachowanie i stosowny, schludny ubiór harmonizujący z powagą Urzędu. Pamięta, iż swoją pracą, decyzjami i postępowaniem – w pracy i poza pracą – współtworzy wizerunek pracownika samorządowego jako funkcjonariusza publicznego.
8. Pracownik na skutek nagannej postawy, nieodpowiedzialnego zachowania – w miejscu pracy, jak i poza nim – naraża się na utratę zaufania niezbędnego do wykonywania zadań publicznych, narusza wartości i normy określone w niniejszym Kodeksie etyki.
 
Rozdział 3
Relacje ze społeczeństwem oraz ze zwierzchnikami i współpracownikami
 § 3. 1. Pracownik:
  1. udostępnia obywatelom informacje przez nich żądane i umożliwia im dostęp do publicznych dokumentów, zgodnie z zasadami określonymi przepisami prawa; odmowa udostępnienia informacji publicznej wymaga formy pisemnej i uzasadnienia,
  2. w kontaktach z klientami zachowuje się uprzejmie, jest pomocny i życzliwy, udziela wyczerpujących i precyzyjnych odpowiedzi na skierowane do niego pytania, mając na uwadze wiek i zdolność rozumienia przez klienta Urzędu skomplikowanych przepisów prawnych,
  3. dba o dobre stosunki międzyludzkie, przestrzega zasad poprawnego zachowania właściwych człowiekowi o wysokiej kulturze osobistej, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim; nie są dopuszczalne następujące zachowania:
    1. wykonywanie obowiązków służbowych w stanie nietrzeźwym oraz spożywanie alkoholu w czasie pracy,
    2. wykonywanie obowiązków służbowych w stanie odurzenia narkotykowego oraz używanie narkotyków w czasie pracy,
    3. wygłaszanie prywatnych opinii, które mogą być traktowane przez klientów jako oficjalne,
    4. używanie słów oraz wykonywanie gestów powszechnie uznanych za obraźliwe wobec klientów i współpracowników,
  4. nie szkodzi ludziom, ich stanowi posiadania, reputacji oraz karierze zawodowej,
  5. sprzeciwia się każdej formie patologii życia społecznego.
2. Pracownik jest zobowiązany do:
  1. zachowania lojalności w kontaktach ze zwierzchnikami oraz gotowości do wykonywania poleceń służbowych,
  2. współpracy z innymi urzędnikami w celu jak najlepszego wykonania powierzonych zadań,
  3. traktuje współpracowników z szacunkiem, respektuje ich wiedzę i doświadczenie, szanuje czas i pracę,
  4. kierowania się obiektywizmem w ocenie współpracowników,
  5. przestrzegania zasady lojalności zawodowej,
  6. dbania o integralność środowiska i właściwą jego rangę, chronienia reputacji zawodowej współpracowników, nie wypowiadania się w sposób krzywdzący dla nich ani nie wydawania na ich temat opinii niezgodnych z prawdą,
  7. dbania o atmosferę sprzyjającą sprawnemu wykonywaniu powierzonych zadań, zapobiegając napięciom w pracy bądź rozładowując zaistniałe.
3. Pracownicy powinni być poinformowani o wszystkich aspektach działania Urzędu, które ich dotyczą, a także o strategii Urzędu i osiągnięciach.
4. Pracownicy powinni informować o wszelkich sytuacjach, które utrudniają im wykonywanie zadań. Otwarte kanały komunikacyjne, stymulują atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku między firmą i pracownikami i powinny zawsze istnieć.
 
Rozdział 4
Działania na rzecz kreowania postaw nienagannych etycznie i moralnie, przeciwdziałania zjawiskom korupcyjnym oraz zachowania neutralności politycznej
 § 4. 1. Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego działania były przejrzyste, jawne, zrozumiałe, akceptowalne, niekolidujące z interesem wspólnoty samorządowej, wolne od podejrzeń o związek między interesem własnym i publicznym. Pracownik przeciwdziała zjawiskom korupcyjnym mogącym narażać jego i Urząd na negatywne opinie.
2. Pracownik w szczególności:
  1. nie przyjmuje od klientów i uczestników prowadzonych spraw żadnych korzyści materialnych lub osobistych, ani obietnic takich korzyści, jak upominków, podarunków – niezależnie od ich rodzaju i formy,
  2. nie przyjmuje żadnej gratyfikacji – w formie pieniężnej lub rzeczowej – za publiczne wystąpienia, instruktaż, szkolenia itp., gdy mają one związek z wykonywaną pracą służbową, zajmowanym stanowiskiem, reprezentowaniem Urzędu,
  3. prowadzi rozmowy służbowe z interesantami wyłącznie w siedzibie Urzędu, a jeżeli uzna to za właściwe przy udziale innych pracowników komórki organizacyjnej; czynności wykonywane poza Urzędem mogą być prowadzone wyłącznie za wiedzą i zgodą Dyrektora, po otrzymaniu polecenia służbowego,
  4. nie ujawnia – zarówno w trakcie jak i po zakończeniu pracy w Urzędzie – informacji poufnych lub pozyskanych w kontaktach służbowych, ani nie wykorzystuje ich dla uzyskania korzyści majątkowych lub osobistych.
3. Pracownik o wszelkich podejmowanych – wobec niego lub w jego obecności – próbach zachowań korupcyjnych obowiązany jest niezwłocznie poinformować bezpośrednich przełożonych. Kierownicy przekazują informację Dyrektorowi.
4. Pracownik składa w obowiązującym terminie stosowne oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz o wszelkich zmianach z nią związanych. Ocena czy działalność gospodarcza pozostaje w sprzeczności lub związana jest z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, pozostaje w gestii Dyrektora.
5. Pracownik nie podejmuje pracy ani zajęć pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność oraz zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi m. in. z ustawy o pracownikach samorządowych.
6. Pracownik każdorazowo informuje pracodawcę o zamiarze lub podjęciu dodatkowego zatrudnienia (w każdej formie) oraz wszelkich zmianach z tym związanych. Ocena czy zajęcia pozostają w sprzeczności lub związane są z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, pozostają w gestii Dyrektora.
7. Zatajanie przez pracownika informacji albo podanie nieprawdy, w sprawach o których mowa w ust. 4, 5 i 6 narusza postanowienia niniejszego Kodeksu etyki oraz upoważnia pracodawcę do zastosowania sankcji określonych m. in. w ustawie o pracownikach samorządowych
8. Pracownik w wykonywaniu zadań i obowiązków przestrzega zasady neutralności politycznej, w szczególności:
  1. rzetelnie i bezstronnie realizuje swoje obowiązki zawodowe bez względu na własne przekonania i poglądy polityczne, nie promuje jakichkolwiek grup interesu, nie prowadzi działalności lobbingowej,
  2. nie manifestuje publicznie w miejscu pracy i przy wykonywaniu obowiązków służbowych swoich poglądów i sympatii politycznych,
  3. nie demonstruje zażyłości z osobami publicznie znanymi ze swej działalności politycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej oraz nie wykorzystuje osobistych znajomości, wpływów politycznych na kolejność lub sposób załatwiania spraw i podejmowanych rozstrzygnięć itp.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 5. 1. Pracownicy zobowiązani są do bezwzględnego przestrzegania norm prawnych, etycznych i moralnych, w tym zawartych w Kodeksie etyki oraz kierowania się jego zasadami.
2. Kadra kierownicza zostaje obligowana do bieżącego monitorowania realizacji dyspozycji wynikających z Kodeksu etyki przez podległych pracowników oraz propagowania przyjętych wartości, postaw i zasad etyki zawodowej.
3. Każdy nowo przyjmowany pracownik zapoznawany jest z Kodeksem etyki przez upoważnionego pracownika Działu Organizacyjno-Administracyjnego oraz zobowiązany do jego przestrzegania.
4. Dyrektor wobec pracowników, którzy nie przestrzegają podstawowych obowiązków pracowniczych objętych postanowieniami niniejszego Kodeksu etyki, podejmuje decyzję odnośnie konsekwencji służbowych, a w uzasadnionych przypadkach także inne czynności przewidziane przepisami prawa.
5. W ocenie okresowej pracownika samorządowego, dokonywanej zgodnie z obowiązującymi w Urzędzie regulacjami, znajduje odzwierciedlenie decyzja, o której mowa w ust. 4.
6. Niniejszy Kodeks jest aktem prawa wewnętrznego Powiatowego Urzędu Pracy w Strzelcach Kraj. i zostanie zamieszczony na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu w celu poinformowania wszelkich zainteresowanych osób o standardach etycznych obowiązujących pracowników zatrudnionych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Strzelcach Kraj.
 

Informacje o publikacji dokumentu